Módní řetězce a konfekční velikosti

Módní řetězce a konfekční velikosti

Každá módní značka dnes přistupuje ke konfekčním velikostem po svém. V obchodních centrech často těžko odhadnete, zda vám sedne XS, S, nebo M. Řetězce chtějí obléct kohokoliv. Tak třeba Američané z velikosti 12 odpovídající evropské 42, najednou udělali velikost 6, tedy naši 36. Každý chce mít příjemný pocit ze své štíhlosti a oblékat si malou velikost. Neplatí to ale pro všechny značky. Řada firem zase nešije džíny ve velikosti 14, i když ji nosí nadpoloviční většina Američanek.

Šijte zase na míru

Ještě v první polovině minulého století se šilo oblečení na míru. Krach na americké burze a druhá světová válka to ale překazila. V Americe se pak výrobci textilu rozhodli vyrábět oblečení v předem daných velikostech a obrátili na statistické výzkumy.

Výrobci odmítli vycházet z míry přes hrudník, jak to dříve dělávali pánští krejčí. Zjednodušili si postup a začali problémy. Oblečení přestalo lidem dokonale sedět. Výrobci začali vyrábět oblečení na průměrné postavy vypočítané z výšky a váhy. Nepřesný údaj sotva dokáže vypracovat dobrý střih oblečení. Za nejběžnější siluetu byla dříve považována postava ve tvaru přesýpacích hodin, která ale neodpovídá realitě. Celosvětový výzkum žen ve věku 18 až 80 let prokázal, že míry přesýpacích hodin mělo jen 8 % z nich.

Trh si žádá své

Módní značky asi vědí, že průměrná žena není 180 cm vysoká a neváží 50 kg a pro své zákaznice zvětšují své velikosti. Pak ale někde číslo 36 oblékne i žena s velikostí 40, jinde v butiku ale s velikostí 32. Řetězce a módní domy pak žijí z našich komplexů, protože právě zde si sukni koupíme v menší velikosti, než máme. Trh s oblečením se také musí vždy přizpůsobovat rozdílům mezi kontinenty. V Americe u stejné značky budete mít sukni větší než v Asii.

Všechny podrobnosti módní firmy drží v tajnosti. Momentálně letí různorodost. Modelové a modelky, albíni, osoby s Downovým syndromem a lidé, co by mohli zdánlivě ztrácet na své dokonalosti. Je víc modelek větších velikostí a konečně se opět za velký zadek nestydíme. Módní řetězce na to pomalu začínají přistupovat. Luxusní módní domy ale dál vytváří modely pro vysoké a hubené ženy. Standardy se ale mění a uspěje ten, kdo se jim přizpůsobí.