Víte, co je vlastně Crowdsourcing? Jedná se o způsob rozdělení práce zadaný blíže nespecifikovaným skupinám lidí v rámci všeobecné výzvy. Veřejnost je tedy vyzvána ke spolupráci třeba ohledně vývoje nové technologie, designu, zdokonalení algoritmu či analýzyjistého objemného množství dat. Hlavní myšlenkou crowdsourcingu je geniální jednoduchost tkvící v osvědčeném pravidle, kdy víc hlav i vždy víc ví.
Crowdsourcing v praxi
Hodí se také pro tvorbu firemního webu, loga nebo třeba vizitek. K uskutečnění podnikatelské myšlenky či unikátní výrobní technologie vyzkoušejte právě crowdsourcing. V zahraničí je to již dlouho používaný osvědčený způsob pro získání dobré služby či produktu ve vysoké kvalitě, s nabídkou od nejširšího množství možných dodavatelů a ve srovnatelné ceně jako při najmutí specialisty k danému účelu. Je to proveditelné on-line a v co nejkratší možné době.
Vaši zakázku zadáte prostřednictvím použití specializovaného internetového portálu. Zde se sdružuje obrovské množství odborníků pocházejících z různých oblastí jednotlivých služeb. Při zadávání vyplníte konečnou částku za konečný produkt. Zájemci vám pak předkládají jejich návrhy pro zpracování. Tímto obdržíte množství návrhů, ze kterých si pak můžete vybrat. Vybrané nabídky už doladíte se zájemcem tak, aby co nejvíce odpovídaly vaší konečné představě. Nakonec zaplatíte pouze vybraný návrh.
Možná úskalí
Zde je třeba upozornit ale na skutečnost, že na druhé straně sedí někdo, kdo se danou prací živí. Tlačením částky dolů můžete také přijít i o kvalitu. Skutečný odborník, který zná svou cenu a má dostatek zkušeností, nebude pracovat za 50 Kč na hodinu a riskovat, že nebude mít ani na nájem. Zvažte tedy, jaká cena je reálná a co od svého výsledného produktu očekáváte vy sami.
Existuje zde tedy i možnost, že daný projekt selže z důvodu nedostatečné finanční motivace, ale třeba i pro malý počet zúčastněných, což může souviset. Dalším úskalím je také v některých případech jazyková bariéra a složitá forma spolupráce u velkých projektů. Pamatujte také na absenci písemných smluv a dohod o neposkytování informací, které by se po výběru vhodného kandidáta měly při větších zakázkách doladit.
Crowdsourcing je vhodný pro audiovizuální projekty a produkty, kterým osobitý design zaručí další lepší prodej. Kam se tedy obrátit? Zkuste třeba webové portály pro Českou republiku topdesigner.cz nebo logopro.cz, pro širší možnosti 99designs.com či designcrowd.com.6